Ecktiv lezers testen wandelroute Murgleiter in het Zwarte Woud

Foto's: Arie Pos

De Murgleiter, een wandelroute die door een bijzondere kloof in het Zwarte Woud loopt is een groen wandelparadijs. Als je er zoals Anja en Arie Pors, op uitnodiging van vvv-Murgleiter, in vier dagen drie etappes mag verkennen, begrijp je ook waarom het beboste gebied zo weelderig groen is. Het gebied is van nature waterrijk vanwege de rivier de Murg die zich  door de kloof slingert vergezeld van vele stroomversnellingen en watervalletjes. Deze werden tijdens de wandeldagen alleen maar voller vanwege de regen. Hoewel niemand hoopt op regen tijdens een korte wandelvakantie, houdt het de ervaren wandelaars niet tegen. Wat zeker helpt als je terugkomt van een lange wandeldag zijn de gastvrijheid en de culinaire verwennerijen, die de streek zo populair maakt bij wandelaars.

Verslag: Anja en Arie Pors

Hieronder geven Anja en Arie Pors hun bevindingen over de drie van de vijf etappes van de Murgleiter, die we op uitnodiging van het Verkeersbureau voor Ecktiv hebben gelopen.

Zo’n schuilhut onderweg is welkom om je lunch te nuttigen

Etappe 1 Murgleiter: Gaggenau – Gernsbach 23km

Onze eerste wandeldag begint met een stevig ontbijt in ons hotel. Er wordt regen verwacht dus maken we onze rugzakken klaar met poncho’s en de voor ons klaargemaakte lunchpakketten. Een kwartiertje met de sneltram en we zijn bij het begin van onze wandelroute van 23km voor vandaag: etappe 1 van de Murgleiter.

‘We hebben nog geen 2km gelopen of we hebben het eerste hert al gespot’

Het pad gaat direct omhoog en de poncho’s kunnen meteen aan, maar alle groen lijkt wel groener en de regen maakt dat alles frisser ruikt. We hebben nog geen 2km gelopen of we hebben het eerste hert al gespot, gevolgd door even later een roofvogel. Als we bij de ruïne Eberstein aankomen kunnen de poncho’s weer uit. We beklimmen de toren om, ondanks de nevel, van het uitzicht op het lagergelegen dorp te genieten. Bij het begin van de Wolfsschlucht komen we een schuilhut tegen, waar we droog genieten van onze lunchpaketten. Op de route door de schlucht komen we een prachtige hoge waterval tegen. Dit gedeelte van de trail vinden we echt indrukwekkend mooi.

Omdat de regen blijft vallen besluiten we de wandeling af te breken bij hotel Wolfsschlucht. Met de bus kunnen we vanaf hier terug naar hotel Stadt Gernsbach. Al met al hebben we er toch zo’n 13,5km op zitten. Voldaan douchen we, schrijven onze bevindingen en selecteren alvast wat foto’s. Vanavond eten we Stangenspargel in restaurant Brüderlin met als dessert warme Apfelstrudel zoals het hoort. Het restaurant heeft iets van een ouderwets gezellige woonkamer. Hartverwarmend na zo’n intense wandeldag.

Genoeg kraakhelder water onderweg, en dat proef je. Plastic flesjes met water niet nodig hier

Etappe 2 Murgleiter: Gernsbach – Forbach 24,2km

We zitten vroeg aan het ontbijt en maken ons eigen lunchpakket klaar. We willen vandaag vroeg op pad omdat we graag de hele etappe willen lopen. Die is 24km lang met een stijging van ruim 1200m. De route begint meteen met een flinke stijging richting Schloss Eberstein, vanwaar we afdalen door de wijngaarden naar het dorp Obertsrot in het dal. Daarna wisselen smalle en brede paden elkaar af en komen we door dorpjes met authentieke vakwerkhuizen. Lunchen doen we bij de Elsbethhütte, van waaraf je een prachtig uitzicht hebt over het dal waarboven we diverse roofvogels waarnemen.

‘Deze wandeldagen hebben we regelmatig het idee dat we alleen op de wereld zijn’

We hebben deze 2 wandeldagen regelmatig het idee dat we samen alleen op de wereld zijn, totdat we halverwege de middag opeen een ander stel tegenkomen. Het laatste deel van de wandeling breekt de zon door en genieten we van het uitzicht op Forbach, waar we even later over de karakteristieke historische houten brug het stadje in lopen. Inmiddels staat er 27km op onze teller en nemen we de sneltram naar ons volgende hotel Klumpp, waar we een duik nemen in het zwembad en ‘s avonds genieten van een geweldig 5 gangen diner.

Bijzondere houten brug over de Murg

Bezoek Karlsruhe

Vandaag zouden we etappe 3 verkennen, maar vanwege het weer besluiten we Karlsruhe te bezoeken. In anderhalf uur met de trein zijn we in de historische binnenstad die gesticht werd in 1715 door Markgraaf Karel III Willem van Baden-Durlach. De stad heeft een uniek tram en trein netwerk, waardoor je je gemakkelijk kunt verplaatsen in de stad. Maar wandelen is ons ding dus wandelen we als eerste naar Schloss Karlsruhe, gebouwd in 1715 door Markgraaf Karel III Willem van Baden-Durlach, waarmee hij de stad stichtte.

‘Wandelen is ons ding dus wandelen we als eerste naar Schloss Karlsruhe’

Het prachtige okergele kasteel ligt rondom in gigantische tuinen, die vrij toegankelijk zijn en dan ook veelvuldig worden bezocht door zowel toeristen als locals, en natuurlijk bruidsparen voor hun romantische foto’s. In de botanische tuin vind je de mooiste bloemen. Als we de toren van het kasteel beklimmen hebben we een fraai uitzicht over de tuinen en de stad. Schloss Karlsruhe vormt het middelpunt van 32 uitvalswegen die de plattegrond vormen van de stad. Het zijn net een soort zonnestralen, dit is vanaf de slottoren goed te zien.

Na de lunch bekijken we de rest van de binnenstad zoals de Kaiserstrasse, de grootste winkelstraat van de stad, om daarna de sneltram terug te nemen richting ons hotel. We trakteren onszelf op een stuk huisgemaakte taart met cappuccino en hebben nog tijd voor een duik in het zwembad voordat we aanschuiven voor het voortreffelijke diner. Terug op de kamer maken we ons plan voor morgen.

Schloss Karlsruhe, omringd door gigantische paleistuinen, die vrij toegankelijk zijn

Etappe 4 Murgleiter:  Schönmünzach – Baiersbronn

We ontbijten direct om 8 uur, want voordat we naar Nederland gaan willen we nog een deel van de 4e etappe  wandelen. De route gaat direct steil omhoog, maar het pad is goed. Wanneer we bij het eerste vergezicht komen zitten we deels boven de wolken, en verschijnt af en toe de zon. Bij een kruising na een steile klim, komen we er achter dat we door de mist waarschijnlijk een markering hebben gemist. Als we terug lopen naar de gemiste afslag komen we onverwacht een waterbak tegen waarin flessen wijn worden gekoeld. In een kastje ernaast staan de wijnglazen om voor 1 euro een glas wijn te kunnen proeven.

‘In een kastje naast de wijn staan de wijnglazen om voor 1 euro een glas wijn te kunnen proeven’

We dalen af naar het dorpje Schwarzenberg, om vervolgens aan de andere kant van de Murg weer te moeten klimmen. Wanneer we 10 km van de etappe gelopen hebben is het tijd om terug te gaan naar de auto en slaan we af naar een andere route. De bewegwijzering is goed, en er zijn zoveel verschillende routes dat is echt ideaal. Na een korte lunch stappen we in de auto richting Nederland.

Oordeel: De Murgleiter is indrukwekkend groen, waterrijk, rustig en uitstekend aangegeven. De regio is vanaf Nederland in ca 5 uur goed aan te rijden. De gastvrijheid onderweg en de streekgerechten maakt een meerdaage wandeltrip hier tot een uitstekende combi van inspanning en ontspanning. De Murgleiter is een mooi alternatief voor de bekendere meerdaagse routes in het Zwarte Woud. Wat ons betreft een aanrader.

Prachtig zo’n Zwarte woud stadje in het groen. Hier vanaf de route….

Langs de Murgleiter kom je geregeld banken tegen

De rivier in de stad heeft ook de nodige stroomversnellingen

Onweerstaanbaar om onderweg even te beklimmen. Beloning een prachtig uitzicht over het Zwarte woud

Wat een cadeautje als dan opeens de lucht openbreekt en de nevel langzaam optrekt uit het dal

Wil je ook de Murgleiter doen?